Alleen als we onze traditie erkennen
als erfgoed dat voordurend evolueert, zullen we in staat zijn een evenwicht te
vinden tussen de regionale en de internationale identiteit.
Jennifer Wicke gaat hier tegenin:
Het woord traditie stamt af van het Latijnse woord “tradere”
en betekend doorgeven. Het is moeilijk om traditie concreet te definiëren, maar
er zijn veel pogingen gedaan.
Zo heeft ook Edward Shills een poging gedaan, hij
defineert het als volgt:
Alles wat wordt overgedragen en overgeleverd van het verleden
tot het heden. Het maakt een statement over wat er
is overgeleverd of in welke specifieke
combinatie, of dat het een
psychologische of een culturele vorming is, het zegt niets over
hoe lang het is overgeleverd of op welke wijze,
mondeling of schriftelijk.
Curtis komt met een zowaar tegenovergestelde benaming:
Traditie in een voor de hand liggende betekenis
van een zichtbaar verleden,
erfenis kan slechts ten dele behulpzaam zijn, maar de werkelijkheid van vandaag is anders. De
architect moet vinden wat goed is
voor de huidige omstandigheden en
als hij daarmee tevreden is geeft hij hier een waardige toevoeging aan. Er
is geen plaats voor vredelievendheid of onechte sentimentaliteit.
Tradities zijn groepsgebonden, ofwel verbonden aan
een volk. Daarom is ‘volksarchitectuur’ moeilijk te verbeteren omdat hierbij
gestreefd wordt naar perfectie.
Dit is voor elk volk, elke samenleving en elke
cultuur verschillend. Hedendaags onderzoek naar volksarchitectuur komt steeds
terug op continuïteit en individualiteit.
Upton geeft hier zijn mening over:
We moeten
de ruimte van de volkstaal besmetten en verplaatsen
in het menselijke culturele landschap.
We moeten onze aandacht weg richten
van de zoektocht naar het authentieke, het karakteristieke, het blijvende en het zuivere, en ons verdiepen in het actieve, het vluchtige en het onzuivere, op zoek
naar instellingen die dubbelzinnig zijn,
meervoudig, vaak omstreden, en het onderzoeken van contactpunten en transformatie -
in de markt, aan de rand, in het nieuwe
en het rottende.
Jennifer Wicke gaat hier tegenin:
Het regionalisme fantaseert over een lokale
conversatie, een regionale 'essentie', dat hoe dan ook wenselijk is
in utopische termen,
niet overal kan worden
geplaatst op de kaart van de
postmoderne werkelijkheid. De
behouden en idiomatische referenties
die ontstaan zijn uit het kritische regionalisme
zijn allemaal goed, maar een compleet regionalistisch programma van oprichters in de wereldwijde politiek, die niet weg kan
worden gezwaaid door
de toverstaf van regionaal
gevoelige architectuur. De sociale ruimte, wordt
immers evenveel gevormd door de
informatieve, representatieve netwerken van massacultuur en de media als door iets anders. En een regionale purisme zal de baby van
de sociale werkelijkheid naar buiten gooien met het badwater van het internationalisme.
Veel studenten
in Azië keuren de traditie als een verbeterde eigenschap niet goed. Architecten
doen er pogingen om traditie een nieuwe definitie te geven. Voor veel architecten is terug gaan naar de
traditie van voor de industriële revolutie ondenkbaar. In de traditievorm wordt
er niet geaccepteerd dat er een relatie is tussen overgang en betekenissen. Het
probeert de oude tradities te begrijpen en de geërfde traditionele handelingen
te wijzigen. Dit is ook terug te zien in de architectonische tradities. Relevante aspecten worden geabstraheerd, zoals een
naderend doel voor een nieuw bewustzijn en nieuwe interpretaties over
betekenissen die bij een bepaalde traditie toe behoren.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik denk dat traditie een
belangrijk onderdeel is van een cultuur. Het refereren naar het verleden is
belangrijk om herkenning aan de mensen te geven, maar een cultuur kan zich
daardoor nog wel ontwikkelen! Een samenkomst van het moderne en de traditie
lijkt mij daarom het juiste uitgangspunt. Traditionele elementen zijn
belangrijk in de herkenning van de mens en het moderne is belangrijk in het
ontwikkelen van de mens. Ik denk dat alleen zo de mens niet vervreemd raakt van
de omgeving en zich toch doorontwikkeld. Postmoderne architectuur (de traditie
combineren met het moderne) lijkt me daarom geschikt voor vele culturen.
Hiervoor dient men zich dus wel in te leven in de andere cultuur maar kan dit
vertalen in een "modern gebouw.
Boek: Tropical architecture : critical regionalism in the age of globalization
Auteur:
Alexander Tzonis, Liane
Lefaivre and Bruno Stagno./ Tan Hock Beng
Geen opmerkingen:
Een reactie posten