In de bergen van New Guinea leeft een stam met een authentiek cultuur. Omdat er altijd oorlogen en plunderingen zijn, is de stam altijd klaar voor de strijd. Daarom is het belangrijk om een sterke man te zijn “een krijger”. De sterkte van de man heeft invloed op de vrouwen.
Relatie mannen en vrouwen
De mannen en vrouwen leven gescheiden. Als de man en vrouw getrouwd zijn en samen gaan wonen, word de hut in 2e gesplitst met een deel voor de vrouw en een deel voor de man. De mannen geloven er ook in dat het menstruatie bloed van de vrouw invloed heeft op de sterkte van een man.
De ontwikkeling van jongen tot “echte man”
Om als jongen een “echte man” te worden moet je een krijger worden. Als de jongens 7 tot 10 jaar zijn verlaten ze hun moeder en gaan naar het mannen kamp. Wat daar gebeurd is een groot geheim voor de vrouwen en de omgeven volkeren. In het kamp worden de jongens gemaakt tot een echte man. Zo moeten ze allerlei pijnlijke rituelen doorstaan. Ze worden met stokken en prikkende planten geslagen en moeten over heten kolen lopen. Elke jongen krijgt een man toegewezen die ze helpt de rituelen te doorstaan. De fluiten (die wel te horen zijn maar niet te zien voor de jongens) zijn een groot geheim. Pas als ze de pijnlijke rituelen hebben doorstaan worden de fluiten te voorschijn gehaald. De fluiten hebben een spirituele, seksuele betekenis. Ze staan symbool voor de penis. Zaad wordt gezien als een krachtsmiddel. Door het zaad van een andere wordt je zelf vruchtbaar. Dus de mannen drinken elkaars zaad. Ze worden bedreigd de geheimen niet door te vertellen. En ze schamen zich voor het ritueel dat ze het daarom ook niet snel door zullen vertellen. Je bent pas een echte man als je vader bent geworden. Dan pas mogen ze terug keren naar het vrouwen kamp
Trouwen en kinderen krijgen
De vaders kiezen een vrouw voor de jongens. Veel koppels trouwen op de zelfde tijd. Dit is een grote gebeurtenis, er wordt een varken geslacht als bruidsovereenkomst. De vrouwen zijn vreemden uit een ander dorp. Als de vrouw het stuk varkensvlees aanvaard zijn ze een koppel en dus getrouwd. De vrouw moet eerst sterk worden en aankomen voor dat ze een moeder kan worden. Daarom hebben ze eerst orale seks tot dat de vrouw gaat menstrueren (rond de 15, 16, 17, 18 jaar). Ze geloven dat de vrouwelijke ontwikkelingen gelijk lopen aan de bloei van een bloem in het dorp. Seks hebben ze ver buiten het dorp. Ze schamen zich ervoor. Nadat het koppel seks heeft gehad is de man bang dat zijn zaad op is en rent naar het bos om sap uit een boom te drinken. Hierdoor krijgt hij weer nieuw zaad. Pas als het 1e kind is geboren hoeft de man geen zaad meer te drinken.
Menstruatie
Als het volle maan is gaan de vrouwen menstrueren. Dan gaan ze naar een aparte hut. De mannen vluchten het bos in en laat zijn neus bloeden door er hard takjes in te porren.
Moderne invloeden
Door de komst van de kerk, de school en andere christelijke invloeden, gaan de rituelen steeds verder verloren. Alles word moderner. Dit heeft zelfs invloed op de woningen van de mensen. De jongeren hebben een andere kijk op het leven gezien, en zien kansen om anders te leven. Hierdoor ontstaat er een kloof tussen de ouderen met de authentieke rituelen en de jongeren. De normen en waarden van de authentiek religie gaan verloren.
De man verteld: “Laatst was er een 6 jarig meisje verkracht door een jongen, dit zou nooit gebeurd zijn onder de oude religie”.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In het begin van de film kun je zeggen dat er spraken is van Multiculturalisme omdat de stam afgezonderd van andere culturen leeft en er geen invloeden uit andere culturen zijn.
Contact met een andere cultuur mag niet. Zo krijg je dat de culturen naast elkaar leven en niet met elkaar.
Daarna (verder in film) zie je dat er wel invloed is van andere culturen. De christelijke scholen en kerken hebben invloed op de authentieke Sambiaanse cultuur. Hierbij is dus spraken van Transculturalisme. De culturen raken verweven met elkaar.
De oudere van de stam vinden de jongere zwak en dat ze alles fout doen. Hun authentieke cultuur is goed en de richtlijnen die de jongere volgen (met invloeden van de christelijke cultuur) zijn fout, Universalisme.
Door onze westerse ideeën en theorieën lijkt de authentieke cultuur van Sambia barbaars. (Eurocentrisme) Maar toch zijn er wel goeden normen en waarden waarbij iedereen zich aan de regels houd. Deze zijn na de komst van de christelijke invloeden vervallen en er gebeurd iets vreselijks; ( er word een jong meisje verkracht).
Bron: Lesweek 1 Culturalisme
https://www.google.nl/#hl=nl&tbo=d&sclient=psy-ab&q=sambia+guardians+flute&oq=sambia+guar&gs_l=hp.1.0.0i30.653.10871.0.14494.11.11.0.0.0.0.194.1156.7j4.11.0...0.0...1c.1.2.hp.XSXjqk806Ts&pbx=1&fp=1&biw=1008&bih=677&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.&cad=b
Bron: Lesweek 1 Culturalisme
https://www.google.nl/#hl=nl&tbo=d&sclient=psy-ab&q=sambia+guardians+flute&oq=sambia+guar&gs_l=hp.1.0.0i30.653.10871.0.14494.11.11.0.0.0.0.194.1156.7j4.11.0...0.0...1c.1.2.hp.XSXjqk806Ts&pbx=1&fp=1&biw=1008&bih=677&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.&cad=b
Geen opmerkingen:
Een reactie posten